Peter H. Nilsson - Little American Dream

Label : AOR Heaven | Archive under hardrock / aor

Wim R. : Beter laat dan nooit. Dat moet de 53-jarige Zweedse gitarist en songwriter Peter H. Nilsson gedacht hebben, dus besloot hij een solo album op te nemen na jaren van ervaring te hebben opgedaan in verschillende Zweedse bands. Bands die trouwens onvermeld blijven in zijn Facebook biografie, dus daar zullen niet echt grote namen tussen hebben gezeten. Het internet speelde een grote rol in de totstandkoming van Little American Dream. Via de muzikantenwebsite Soundbetter vond Nilsson namelijk twee Amerikaanse muzikanten, drummer Jason Meekins en zanger Chris Biano.

Laatstgenoemde heeft ook bijgedragen aan alle composities op het album. Biano is echt een ontdekking met zijn cleane en sterke zang. Vooral het cleane in zijn stem past perfect bij de West Coast AOR op dit album. Wat research over Biano levert op dat hij zich eigenlijk in de wereld van de country & western ophoudt. Dit is echter een welkom en geslaagd uitstapje. Alle hokjes kunnen worden afgevinkt om aan een goed AOR album te voldoen. Puike productie, goede songs en arrangementen, competente musici. Het titelnummer is een schoolvoorbeeld van perfect uitgevoerde AOR, serieus genieten geblazen. Nilsson levert prettige en melodieuze solos af, gespeend van de krachtpatserij waar andere gitaristen nog wel eens in vervallen. Zijn gitaarsound is erg mooi en vol. De ballad Timeless is van een grote schoonheid, waar Biano indruk maakt met een prachtige stukje zangwerk. Het geheel doet me denken aan The Michael Thompson Band, welke menig juweeltje op de wereld heeft losgelaten. Dit is een album wat mogelijk niet besteed is aan de echte metalhead, want de distortion pedaal wordt nauwelijks ingetrapt, maar kun je een plaat vol relaxte AOR wel waarderen dan heb je aan Little American Dream zeker geen miskoop.

<< previous next >>