Starquake - Time Space Matter

Starquake - Time Space Matter

Label : Pure Rock Records | Archive under prog / sympho metal

Wim R. : Met Time Space Matter brengt de Duitse multi-instrumentalist Mikey Wenzel zijn derde album uit onder de vlag van Starquake. Je kunt Starquake met een gerust hart een retro rockband met sterke prog invloeden noemen. Geen nieuwerwets gedoe, met het Hammond orgel prominent aanwezig evenals ouderwets klinkende synthesizers en een viool. Een aantal van de songs heeft ook de lengte die je vaker bij progbands terug vind. Uitschieter is het zeventien minuten lang durende A Never Give Up Suite. Tussen de nummers door zitten korte instrumentale passages. Zo is Matona Mia Cara een religieus klinkend intermezzo met gelaagde koorzang van minder dan een minuut. Een gedurfd en geslaagd experimentje. Muzikaal is Time Space Matter zeker niet slecht en behoorlijk avontuurlijk van opzet waarbij gitarist Alex Kugler regelmatig in beeld komt met mooi gearrangeerde gitaarsolos. Het instrumentaaltje Matter-And The Giant Was Gentle is dan weer een knotsgek experimenteel nummer dat je doet terugdenken aan de jaren zestig. De hippies die nog leven weten hier wel vast wel raad mee. Helaas is er echter een aspect dat veel van het luisterplezier de nek omdraait: Wenzel verzorgt zelf de vocalen, en dat is bepaald geen lolletje om naar te luisteren. Onevenwichtig en soms zo vals als een kraai. Dat scheelt toch een stuk in de waardering van dit album, waar echt goede dingen in verstopt zitten. Je raadt de tip van de dag al denk ik. Zoek iemand die wel kan zingen en het materiaal zal een stuk overtuigender klinken.

<< previous next >>