Misery Index - Rituals Of Power

Misery Index - Rituals Of Power

Label : Season Of Mist | Archive under death metal / grindcore

Berto : Naast een hele goede death metal band is Misery Index ook een band die de vinger aan de pols houdt van de ontwikkelingen in de hedendaagse maatschappij en de bijbehorende valkuilen en problemen. Op het nieuwe album Rituals Of Power wordt weer behoorlijk maatschappij kritisch geschreven en worden de nummers zelfs gezien, en dit volgens de band zelf, als de soundtrack voor het ineenstorten van de maatschappij zoals we die nu kennen. De kracht van Misery Index zit hem in de combinatie van razende grindstukken en pakkende riffs, waardoor het ook voor een breder publiek lekkere muziek wordt. Napalm Death weet die combinatie ook zo goed uit te voeren.

Sinds het vorige album The Killing Gods speelt de band meer death metal dan grindcore, waardoor het geheel wat pakkender is geworden. Het nummer Decline And Fall is hier een uitstekend voorbeeld van. Razende stukken worden afgewisseld met een heerlijke groove en de band weet met die wisselingen, weet ik inmiddels ook uit eigen ervaring, hele zalen in beweging te krijgen. Opener Universal Truths is een langzamer begin dan we gewend zijn, maar hier is het echt de kracht van de muziek die zijn werk doet en de luisteraar voorbereidt op hetgeen er aan tekstuele ellende komen gaat. New Salem, vorig jaar al uitgebracht en zelfs al live gespeeld, laat horen dat de band als team te werkt gaat. De gitaristen Kloepell en Morris leveren riffs aan die altijd vet zijn en vol zitten met groove, terwijl drummer Jarvis kracht en souplesse laat horen. Zanger Jason Netherton (ooit nog in Dying Fetus) spuwt zijn socio-politieke teksten als vanouds over je heen en het geheel heeft weer een consistent album opgeleverd dat van voor naar achter klasse uitstraalt en consistentie wordt alleen geleverd door de hele goede bands. Relevant in dit genre na 20 jaar, welke andere band kan dat zeggen?

<< previous next >>