Maze Of Feelings - Maze Of Feelings

Maze Of Feelings - Maze Of Feelings

Label : BadMoodMan Music | Archive under doom metal

Wilco : Opvallend detail voor ons Nederlanders; deze band komt uit Polen en heeft heel groot MOF op de binnenkant van de albumhoes staan. Ik moest daar om gniffelen, edoch excuus voor mijn infantiele houding. Verder valt er eigenlijk niets te lachen. Maze Of Feelings is een band uit Polen en bedient zich van twee (Russische) zangers. De band heeft in 2018 hun debuutalbum uitgebracht. Het is mij niet bekend waarom dit album nu pas wordt aangeboden, maar ach, kaas van een jaar oud is ook lekkerder dan graskaas niet waar?

Deze plaat ademt de sfeer die je verwacht bij de landen Polen en Rusland in de wintermaanden; somber, troosteloos en desperaat; gespeend van elke hoop. Jawel, het is doom metal, op smaak gebracht met de nodige melodieuze death metal. De wanhoop, verdriet en eenzaamheid spatten er vanaf. In alle eerlijkheid moet ik zeggen dat ik eigenlijk best een goed werkstuk is geworden. Het album heeft een prima geluid en is behoorlijk afwisselend. Midtempo doom voert de boventoon, maar zo nu en dan wordt er versneld en is er zelfs sprake van wat stevige agressie. Qua sfeer kan je zeker My Dying Bride hierin herkennen, terwijl de toevoeging van een zangeres weer erg doet denken aan Draconian. De sterke troef zijn de twee zangers, al lijkt het soms of we met vier zangers te maken te hebben, zo verschillend klinken ze. We kunnen genieten van zowel een hoge als een lage grunt en twee soorten cleans die echt goed zijn. Voeg daar de dame aan toe die regelmatig een duit in het zakje doet en je heb vijf soorten vocalen. Dat is niet verkeerd.

Helaas is het niet allemaal hosanna, want tegen het einde van het album kakken de nummers wel een beetje in, de beste songs bevinden zich toch echt aan het begin. De laatste deuntjes zijn vooral heel traag, daar had een betere mix geen kwaad gekund. Maar ach, gezien het feit dat dit een debuutalbum is mogen deze muzikanten hier best heel trots op zijn. Ik ben benieuwd naar wat de toekomst brengt voor Maze Of Feelings.

<< previous next >>