Helllight - As We Slowly Fade

Helllight - As We Slowly Fade

Label : Solitude Productions | Archive under doom metal

Berto : Het vrolijke Braziliaanse trio Helllight speelt volgens hun Bandcamp pagina atmosferische doom death metal en ze slaan hun eigen spijker op de kop. Het triest klinkende intro zet al direct de toon voor het gehele album en de echte doom liefhebbers weten dan al genoeg. De band is in bepaalde kringen zeer geliefd en bij een band die het motto the feast of grief continues! hanteert, dan weet je wel dat zij in de basis niet de meest vrolijke mensen zijn.

Het tempo ligt dermate laag dat je dreigt in slaap te vallen als je niet volledig verslaafd bent aan dit genre. De wisselwerking tussen lage death grunt en de heldere zangstem in het titelnummer werkt echter wonderschoon en laat de aandacht nog niet verslappen. Ook de rustige vertelstem voegt iets toe aan de sound. Het doom metal gebeuren is volgens mij een van de meest starre genres die er bestaat en de fans willen ook niets anders horen dan muziek die binnen de geldende kaders valt, creatieve oplossingen worden over het algemeen niet geduld, mits zij de atmosfeer van het album nog triester of melancholischer maken.

Op As We Slowly Fade staan zeven songs, inclusief een intro, die wellicht lang duren, maar die wel een schoonheid uitstralen die uniek kan worden genoemd. Deze muziek is bedoeld om mensen te begeleiden die troost zoeken in moeilijke tijden en Hellight slaagt daar volgen mij met glans in. Door de toevoeging van keyboards en een vrouwenstem in de nummers worden er diverse lagen toegevoegd aan de sound. Ook mensen die even willen ontsnappen aan het jachtige leven van alledag kunnen een portie Hellight goed gebruiken denk ik. Een nummer als While The Moon Darkens zuigt alle haast uit je schema en laat je met een warme kop thee in de kussens van de bank wegzakken, terwijl de muziek je als een alternatieve psycholoog laat nadenken over de meer belangrijke zaken in het leven. Misschien klinkt het wat vergezocht en hoogdravend allemaal, maar ik wil alleen maar zeggen: onderschat de kracht van muziek niet als het gaat om de positieve invloed die het kan hebben op je gemoedstoestand. En As We Slowly Fade is een prima alternatief voor die ranzige kamille thee.

<< previous next >>