Athanasia - The Order Of The Silver Compass

Label : Roar | Archive under different metal

Berto : Athanasia is de nieuwe band van Caleb Bingham, deze goede man heeft een blauwe maandag in Five Finger Death Punch gespeeld. De muziek met zijn nieuwe band ligt niet echt in het verlengde van de muziek van FFDP, maar probeert twee stijlen te combineren die niet echt voor de hand liggen. Op The Order Of The Silver Compass staan acht nummers die de catchy refreinen van stadium rock mengen met de meer extreme instrumentatie van bijvoorbeeld black metal. Bingham hanteert dan ook de cleane stem die nodig is om de refreinen helder en duidelijk te zingen, maar weet ook de licht krijsende stem te gebruiken die in de black metal bijvoorbeeld wordt gehanteerd. Er dringt mij, voor het grootste geluid van de stadium rock, een vergelijking met 30 Seconds From Mars op, die hebben ook een breed uitgemeten geluid dat hele sporthallen kan vullen.

Gelukkig is het ook niet zo dat Athanasia een knieval heeft gemaakt voor de commercie. De songs zijn nog steeds heavy en leunen voor een groot deel op de klassieke heavy metal van Iron Maiden bijvoorbeeld, maar als je bijvoorbeeld The Bohemian neemt, dan hoor je een catchy song die toch duidelijk elementen uit de extreme metal in zich heeft zonder aan karakter in te boeten. Deze combinatie werkt ook in het titelnummer bijvoorbeeld heel goed en je kan duidelijk stellen dat men zich een eigen geluid heeft aangemeten. Deze aparte sound werkt niet in alle songs even goed, ze missen soms een duidelijk pakkende riff of een andere karakteristieke eigenschap, maar de insteek is verrassend te noemen en geslaagd wat mij betreft. De vraag is natuurlijk of het grote publiek op deze mix zit te wachten, want soms voelt het wel als het eten van boerenkool met pindasaus, maar vanuit een artistiek en creatief oogpunt is dit album zeker een aanwinst te noemen.

<< previous next >>