Silver Bullet - Mooncult

Silver Bullet - Mooncult

Label : Reaper Entertainment | Archive under heavy / power metal

Jori : Een combinatie van de bandnaam en de titel van het album zou je wel eens in de veronderstelling kunnen brengen dat we hier iets met weerwolven hebben. Goed geraden in dat geval! Silver Bullet is een Finse power metal band met Hannes Horma in de gelederen en ja, dat is de voormalig bassist van Turisas, hoewel hij in Silver Bullet zijn basgitaar heeft ingeruild voor een gewone gitaar. Uit zijn andere voormalige band Dirge Eternal heeft hij zanger Nils Nordlind meegenomen. De muziek op Mooncult vertelt een klassiek horrorverhaal losjes gebaseerd op een waargebeurde geschiedenis in Schotland, en de band doet dit met niet onverdienstelijke orkestrale power metal.

Na de cinematische intro is het She Holds The Greatest Promise dat het album met de karakteristieke woaaaah-gil opent. Het meest opvallende is de krachtige gitaarriff die helaas al snel verdrongen wordt door de dubbele basdrum. Forever Lost brengt de snelheid wat terug en heeft een wat Kamelot meets Stratovarius-achtige vibe. Maiden, Mother And Crone begint met een Latijnse toespeling maar draait daarna tot een van de hardere nummers op dit album, richting Iced Earth, en is een van de meest interessante nummers op dit album. The Witches Hammer is een goede keus voor de videoclip. De terugkerende Iced Earth invloeden met de opzwepende chants in het refrein maken dit tot een live-klassieker in wording! Op The Chalice And The Blade ben ik voor het eerst echt onder de indruk van de stem van Nils, die hij hier een stuk veelzijdiger begint in te zetten. Met bijna acht minuten is Burn The Witch het nummer van het album wat het meeste verhaal vertelt. Na een interlude sluit het album af met Eternity In Hell, het meer symfonische Battle Of Shadows en Lady Of Lies.

Een echte topper in het genre is Mooncult niet geworden, maar liefhebbers van symfonische power metal maar ook Iced Earth fans zullen dit album zeker kunnen waarderen. Kom maar op met die Europese tourplannen!

<< previous next >>