Nusquama - Horizon Ontheemt

Nusquama - Horizon Ontheemt

Label : Eisenwald Tonschmiede | Archive under black metal

Koen S. : In de Gelderse beken en rivieren zit toch iets anders dan water alleen. Bands als Sammath (nu verhuisd naar Duitsland), Wederganger (weliswaar gestopt), en Fluisteraars draaien al een tijdje mee, maar sinds enkele jaren komen er wel heel veel nieuwe en goede black metal bands uit deze streek. Lubbert Das, Ploertendoder, Kwade Droes, Iskandr en Turia bijvoorbeeld. Nu hebben verschillende leden met connecties bij enkele van bovenstaande bands de handen in elkaar geslagen en een zijproject opgericht, genaamd Nusquama.

Op het debuut Horizon Ontheemt verzorgen T. en O. van Turia respectievelijk de vocalen en gitaren, terwijl M. van Fluisteraars de drums voor zijn rekening neemt. De line-up wordt aangevuld met N. en S. van die andere Nederlandse topper Laster. De black metal van dit gezelschap verschilt niet heel veel met het werk van hun andere bands, dus als je De Oord van Turia en Fluisteraars of Euprosopon van Iskandr vorig jaar goed vond, kan je ook zeker zijn van Horizon Ontheemt. Dit zelf geproduceerd plaatje klinkt soms hoopvol, maar heeft wel degelijk een rauw randje. Dromerige passages worden doordrenkt met de ijskoude en gekwetst klinkende vocalen van T., terwijl harmonieuze composities en melodieuze geluidsgolven het merendeel van de zes songs op het album beheersen. Er zit ook wel wat van Der Weg Einer Freiheit in de slepende stukken, maar dan met het genoemde rauwe randje.

Horizon Ontheemt werd geschreven over een periode van twee jaar en opgenomen in een 19e eeuws koetshuis. De master werd gedaan door Greg Chandler, bekend als zanger/gitarist van Esoteric en Lychgate en eigenaar van de Priory Recording Studios, waarin hij al samenwerkte met bands als Nokturnal Mortum, Lubbert Das, Kawir en Ungfell. Liefhebbers van sfeervol zwart metaal en fans van de Gelderse black metal scene kunnen dit plaatje blindelings aanschaffen. Nusquama zal voor de allereerste keer live optreden tijdens Roadburn 2019, dus als het even kan: allen daarheen.

<< previous next >>