Mother Of Millions - Artifacts

Mother Of Millions - Artifacts

Label : Vicisolum Productions | Archive under prog / sympho metal

Wim S. : Mother Of Millions is een band uit Athene die met Artifacts alweer toe is aan haar derde studio album. De band begeeft zich muzikaal in het progressieve metal genre, maar dan van het relaxte soort. Vergelijkbaar met bands als Karnivool, 10 Years en (in mindere mate) The Pineapple Thief. Het komt er op neer dat de band zeer verzorgde muziek speelt, maar helaas ontbreekt bij Mother Of Millions dan wel weer echte spanning en de agressie.

Alles is goed verzorgd bij deze band. Niet alleen de muziek, maar ook het artwork van het album, hun website en hun sociale media. Dat hebben ze allemaal prima voor elkaar, deze gasten. Complimenten. En muzikaal is het zeker goed te pruimen: zanger George Prokopiou heeft een krachtige, flexibele stem (en hij zingt nagenoeg accentloos) en weet ook in hoogte redelijk goed te variëren. Gitarist Kostas Konstantinidis blinkt uit in subtiliteiten, veel meer dan in riffs of spetterende solos. De twee muzikanten die het meest opvallen zijn toetsenist Makis Tsamkosoglou (vooral vanwege zijn ingenieus en veelvuldig gebruik van samples) en drummer George Boukaouris. Deze laatste weet, net als bijvoorbeeld Danny Carey bij Tool, lastige partijen simpel te laten klinken. Hij houdt het hele zaakje probleemloos bij elkaar. Dat is op zich ook weer niet een enorme opgave want, en dat is mijn grootste punt van kritiek op deze band, het spettert te weinig. Het tempo is veelal hetzelfde en echte uitspattingen hoor je ook niet. Het is te bescheiden, te ingetogen allemaal, hoe mooi het allemaal ook klinkt. Slechte nummers staan er niet op deze schijf maar een uitschieter ontbreekt eveneens. Als de band wat heavier voor de dag durft te komen en er ook eens uptempo nummer tegenaan gooit komt dat het repertoire ongetwijfeld ten goede.

<< previous next >>