Children Of Bodom - Hexed

Children Of Bodom - Hexed

Label : Nuclear Blast | Archive under death metal / grindcore

Ramon : Iedere nieuwe release van het Finse Children Of Bodom is reden om je aandacht volledig op ze te richten. Hoewel ze mij de afgelopen jaren nog nooit teleurgesteld hebben, lijkt er voor de fans het nieuwe wel een beetje van af en het gaat nog maar zelden om de laatste plaat. Dat risico kent elke band die tot het establishment gaat behoren. Het is geen geheim dat zanger Alexi Laiho het absolute meesterbrein van de band is en de wisseling op slaggitaar mag dan ook geen aardverschuivingen tot gevolg hebben. En dat heeft het ook niet.

Het definitieve genre waaronder je de band kunt scharen is maar moeilijk vast te stellen. Ik categoriseer het onder death metal, maar in de loop der jaren zijn daar werkelijk zo ontzettend veel genres doorheen geweven, dat niemand die keuze van mij volledig zal ondersteunen. Op de diverse albums verschoof het accent van andere invloeden wel regelmatig, maar de identiteit was altijd wel duidelijk. Met Hexed kunnen we misschien wel stellen dat de band zijn definitieve stijlvorm gevonden heeft. De mysterieuze Scandinavische death metal, gevormd door thrash, glam en Amerikaanse core, heeft geresulteerd in een album dat van A tot Z uitstekend in balans is.

In plaats van uitschieters draagt elk nummer bij aan het totaalplaatje en dat is eigenlijk zoals ik persoonlijk albums het liefst heb. En toch zijn alle onderdelen weer aanwezig. Maniakaal, melodieus, veel gevoel voor traditie en die onmiskenbare Children Of Bodom sound, waarbij duister en lichtvoetig perfect hand in hand gaan. Je moet de schijf zonder verwachtingen benaderen en dan kan het zomaar weer eens uitgroeien tot 1 van je favoriete platen van 2019. Die voorspelling durf ik wel aan voor de rest van het jaar.

<< previous next >>