Threat Signal - Disconnect

Threat Signal - Disconnect

Label : Agonia Records | Archive under death metal / grindcore

Berto : Threat Signal is een band die voor mijn gevoel altijd aan het randje van de publieke aandacht heeft gebivakkeerd. De band kreeg de nodige aandacht als er een album aan kwam, maar daarna was het snel voorbij. Stilistisch gezien gold eigenlijk altijd hetzelfde, was het Thrash metal? Industrial metal? Death metal? Takkeherrie? Niemand wist het en kon het eigenlijk ook weinig schelen inclusief schrijver dezes moet ik bekennen. Grotendeels onterecht, want de band heeft gewoon goede albums gemaakt, alleen door de vele wisselingen binnen de band hebben ze nooit het momentum mee gehad denk ik.

Zanger Jon Howard is het enige bandlid die vanaf het begin erbij is geweest. Na het vorige album ‘Threat Signal’ heeft het zes jaar geduurd alvorens we nu ‘Disconnect’ kunnen verwelkomen en het is een goed album, ware het niet dat het weer moeilijk te categoriseren is. De hoofdmoot is echter duidelijk thrash metal, met een industrial inslag. Metalcore is ook een juiste benaming wellicht. Vanaf opener ‘Elimination Process’ laat de band wel horen dat ze hebben gekozen voor een behoorlijk agressieve sound. Na zes jaar afwezigheid moeten ze hun plekje weer zien te veroveren en met deze knallende opening is het begin in ieder geval prima. Als je gewoon de songs op zichzelf bekijkt, hebben ze in ieder geval een album gemaakt dat vol staat met prima songs, met opvallend veel melodieus gitaarwerk en een strak hedendaags geluid waar geen speld tussen te krijgen is. Als kers op de taart hebben ze ook nog eens een progressieve track opgenomen in de vorm van het tien minuten durende ‘Terminal Madness’ dat je mee neemt op een trip langs veel flitsend gitaarwerk en een opvallend sterke prestatie van Jon Howard. Laat dit album even op je inwerken en je herkent de lang verborgen gebleven klasse van de band.

<< previous next >>