Casablanca - Riding A Black Swan

Casablanca - Riding A Black Swan

Label : Gain | Archive under hardrock / aor

Dick : Wie gek is op puzzelstukjes bij elkaar leggen moet toch eens naar ‘Riding A Black Swan’ van de Zweedse formatie Casablanca gaan luisteren. De band presenteert zichzelf als Nu-Classic Rockers en een treffende benoeming van de opzwepende hard rock uit de jaren tachtig getransporteerd naar het heden hadden ze niet kunnen bedenken. Productioneel en muzikaal zit het prima in elkaar,de meest opvallende rollen zijn weggelegd voor Anders Ljung, als zanger met de gouden rauwe strot en gitarist Ryan Roxie, die we vooral kennen van Alice Cooper.

Nou weet ik ook wel dat het moeilijk puzzelen is tijdens het headbangen, maar gelukkig verleent Casablanca volop medewerking, want tijdens het beluisteren van ‘Riding A Black Swan’ wordt je als ouwe knakker meerdere malen op je muzikale historische kennis getest. Neem bijvoorbeeld het openingsnummer ‘The Giant Dreamless Sleep’. Je staat met je benen uit elkaar met je luchtgitaar in de aanslag en bij de eerste paar seconden denk je, verrek, heb ik de juiste cd er wel ingesodemieterd, want dit is het zelfde drumroffeltje wanneer Diamond Head begint met hun klassieker ‘Am I Evil’. Casablanca heeft er een satanisch genoegen in om je hersenen te laten kraken want door het hele album heen zijn er van deze opvallende, steeds van een aantal seconden durende stukken in de nummers, waarmee je geconfronteerd wordt. Op bijvoorbeeld ‘Dead End Street Revisited’ komt Accept op visite, bij ‘It’s Alright is het ‘Smokin In The Boys Room’ geblazen, terwijl in ‘Some Misty Morning’ de moeilijkheidsgraad word verdriedubbeld, zowel invloeden van Kiss, Uriah Heep en Rainbow zijn in dit nummer verpakt.

Nu weten we in ieder geval waar deze band zijn inspiratie vandaan haalt. Daar is helemaal niets mis mee, maar de grote vraag nu is of jij het aandurft. Ha, ik weet iets veel beter. In plaats van het meespelen met de nationale IQ test dit jaar, gaan we de grote Casablanca ‘wie hoort wat’ test uitvoeren. Wie de meeste bands kan opnoemen die je denkt voorbij hoort komen mag zich een heel jaar lang de allerbeste ‘Nu-Classic Rocker’ noemen. Je reacties mag je posten op de LoM Facebook pagina alwaar de volstrekt onpartijdige jury na zwaar beraad je de titel zal toekennen.

<< previous next >>