Listen live to Radio Arrow Classic Rock

Walkways

Al na enkele minuten van hun nieuwe plaat hoor je dat deze band het in zich heeft. Hun debuut is wat aan iedereen voorbij gegaan, echter in 2017 ging het plots heel snel als voorprogramma van In Flames. Nuclear Blast was ook al snel overtuigd en kijk, met Bleed Out, Heal Out gaan ze de wereld veroveren. Gelukkig had zanger Ran nog tijd voor een vriendelijk en openhartig gesprek met Lords Of Metal.

By: Koen W. | Archive under different metal

Dit is eigenlijk het eerste interview dat ik doe op een zondag.
Hallo, ik ben heel blij om dit te doen. Ik zit momenteel in mijn huis (lacht). En ja, voor ons is het de eerste werkdag van de week. Jullie hebben normaal nog een dagje weekendrust.

Dit interview gaat vooral over jullie nieuwe album `Bleed Out, Heal Out`. Maar dat is niet jullie debuut. Dat was `Safe In Sound`. Jammer genoeg heeft dat album ons nooit bereikt en is er ook heel weinig over terug te vinden.
Ja, het was een album in eigen beheer. Het was ook de eerste keer dat we eens iets serieus gedaan hadden. Het was wat proberen om muziek te maken en ze te verspreiden in de hoop dat iemand ervan hoorde. Maar dat was niet echt gelukt. Het bracht wel wat golven in beroering en kijk waar we nu staan.

2017 was echt een gek jaar voor Walkways. Jullie deden de support van bands als In Flames en Avenged Sevenfold, en ik hoorde dat er ook een support voor Disturbed aan zit te komen.
Disturbed is pas in juli 2019,maar van die andere bands hebben we enorm veel geleerd. Ik wist zelf niet dat je zo veel kon leren. Wat je voor en na een show moet doen en hoe ze reageren tegen al die mensen die er rondlopen. Ook professioneel en persoonlijk kan je heel veel bijleren. Je leert mensen kennen. Iedereen klampt je voortdurend aan en je moet aardig blijven. Ik denk dat aardig blijven en je geduld bewaren ook wel moet geoefend worden.

Walkways speelt iets tussen metalcore, alternatieve metal en nu metal in. Waar komen jullie meeste invloeden vandaan?
Ik denk dat iedereen in de band zijn smaak nogal verschilt. Ik vermoed dat namen zoals Slipknot, Korn, Deftones gemixt met Opeth, Meshuggah en Pantera de voornaamste zijn. En ook niet metalbands zoals Radiohead en Muse.

`Bleed Out, Heal Out` duurt bijna een uur. De huidige generatie van jongeren luistert echter meer naar diverse hits, in plaats van uren intensief naar 1 plaat . Was dat geen risico?
Ja natuurlijk. Het hele uur bestaat uit nummers. Je kan er nummers uitzoeken en op video uitbrengen.
Daar wilden we niets aan veranderen. We hadden er zolang aan gewerkt en het moest uitkomen in zijn geheel. Als mensen er nu naar luisteren gaan ze niet enkel naar de singles luisteren maar ook naar andere nummers. Onze muziek is iets als mensen erin gaan, ze erin moeten duiken. Zo gaan ze ook de nummers die niet als single werden uitgebracht beter leren kennen. Dat was het concept dat we wilden bereiken.

Er staan heel wat schitterende nummers op. Sommige klinken heel hard met agressieve stukken, maar er zijn ook heel wat emotionele breaks aanwezig. Hoe lang duurde het tijdens de repetities om het ideale nummer te vinden?
Het neemt zijn tijd wel hoor. In feite schrijven we een nummer en dan gaan we een volgend nummer doen. Een paar songs later kom je terug bij het eerste uit en verander je wat. Je krijgt dan meer een idee hoe alles moet klinken. Je verandert de tonen. Zelfs als de nummers al goed zijn en emotioneel en ook stevige stukken bevatten. Het was enorm veel werk om het geluid en alle composities goed te krijgen.

Ook zijn er twee bijna ballads te horen met `You Found Me` en `Unbearable Days`. Op dat laatste hoor ik in sommige lijnen zelfs wat Jeff Buckley.
Wauw, dat is een mooi compliment.

band image


Het nummer `Enough` begint met het lawaai van varkens. Hoe zit dat?
Je hoort een groep varkens in een massagraf. Ze werden levend begraven omdat ze ziek waren. Je hoort ook varkens in een gaskamer hun dood afwachten. Het gaat over slachthuizen. Het nummer behandelt vooral veganisme en dierenleed. Ik ben inmiddels al bijna acht jaar veganist.

Behalve schreeuwen kan je ook emotioneel heel gevoelig voor de dag komen. Had je al wat ervaring in andere bands?
Ik heb ondertussen in zo een vijftien bands al gezongen. Maar om eerlijk te zijn, had je me vijftien jaar geleden horen zingen, je zou me de raad gegeven hebben om iets te zoeken waar ik wel goed in was (lacht). Ik ben dus het voorbeeld dat hard werken wel degelijk loont. De meeste nummers die ik geschreven heb handelen over persoonlijke herinneringen. Het startte zelfs eens met een trauma dat ik heb oplopen in een relatie. Het zingen erover was mijn genezingsproces. `Unbearable Days` heb ik gemaakt voor mijn vrouw. Maar het gaat ook over dingen die belangrijker en groter zijn. Hoe de mensheid omgaat met de wereld, met dieren, met de planeet, vervuiling, het klimaat, oorlogen. Er is zoveel leed om over te zingen.

Ook het melodieuze gedeelte klinkt uitstekend. Was er een strenge kwaliteitscontrole op de nummers?
Ik kan me nog herinneren dat alvorens te beginnen, we afspraken om opvulling te allen tijde te vermijden. Elk refrein en iedere melodie moest zo perfect mogelijk zijn. We streefden echt naar perfectie. Het was een heel zwaar proces maar we hebben het gedaan en daar ben ik blij om.

Ooit coverden jullie `Skyfall` van Adele. De video was heel grappig. Was het geen idee om bij elk album zo een cover op te nemen?
Haha, het wordt hoog tijd om dat nummer van het internet te halen. Ik ben altijd wel in voor een cover omdat ik dat zo leuk vind, maar nu waren we te gefocust op onze eigen nummers. Die cover herinnert ons er echter wel aan hoe het begon en hoe we als band gegroeid zijn. En het was heel leuk om het te doen.

In april 2019 tekenden jullie bij Nuclear Blast. Hoe kwamen jullie elkaar tegen?
Het was gewoon te gek. We waren op tour met In Flames. De manager van een van de andere bands maakt reclame voor ons en zei dat ze eens naar ons moesten komen kijken. Iemand van Nuclear Blast is twee avonden op rij komen kijken. Hij vond ons zo goed dat we getekend hebben. Het gaat nu anders aan toe en het is een grote verandering. De volgende single komt binnenkort uit en dat is de belangrijkste op het album. Ik weet eigenlijk niet of ik je wel mag verklappen dewelke het gaat zijn. Dit soort interviews zijn nieuw voor mij en ik ben veel te eerlijk. Sorry hoor (lacht).

Jullie komen uit Israel. De laatste jaren is de culturele scene daar enorm aan het groeien. Er komen uitstekende televisieseries uit en bands als Orphaned Land en Melechesh zijn enorm populair. Hoe is het daar eigenlijk?
De metalscene is heel klein waardoor we eigenlijk allemaal familie zijn van elkaar. De drang naar competitie bestaat er niet echt. Bands leren er veel van elkaar door om hulp of raad te vragen. Ook wij zijn er al goed door geholpen.

Bedankt voor je tijd. Zijn er nog laatste woorden voor onze lezers?
Zoek het album eens op en geniet ervan. Hopelijk doet onze muziek en de teksten jullie bewegen en is het iets voor jullie.

Share this interview with your friends

More information

<< previous next >>